Dne 5. prosince se letoun Airbus A380 (G-XLEF) společnosti British Airways musel vrátit po šesti hodinách letu do Londýna kvůli závadě motoru Rolls-Royce. Na tom by nebylo nic tak mimořádného, pokud by problémů s motory Rolls-Royce nebylo více.
Tento incident přichází jen měsíc poté, kdy se 6. listopadu vrátil A380 (G-XLEC) společnosti British Airways po několika minutách letu zpět na Heathrow. Také v tomto případě kvůli poruše poruchu motoru Rolls-Royce.
Nejde jenom o A380. British Airways (BA) musely podstatně proškrtat letové řády pro rok 2025 kvůli problémům motorů Rolls-Royce Trent 1000 pohánějícím letadla Boeing 787-9. Vyšší poruchovost motorů v kombinaci s nedostatkem náhradních dílů znamená, že aerolinka má méně Dreamlinerů v aktivním provozu. Situace se přitom hned tak nezlepší.
V říjnu bylo mimo provoz šest Dremlinerů, což je 15 % flotily Boeingů 787 British Airways. Aerolinka byla proto nucena vyškrtat polovinu letů z Gatwicku do New Yorku a omezit spoje do Kataru a Indie. Plány na znovuzavedení letů Dreamlinerů do Bangkoku a Kuala Lumpuru jsou odloženy, přičemž linka Heathrow–Kuala Lumpur se odkládá na duben 2025.
„Podnikli jsme tento krok, protože nevěříme, že se problém rychle vyřeší, a chceme našim zákazníkům poskytnout jistotu, kterou si pro své cestovní plány zaslouží. Omluvili jsme se těm, kterých se to dotklo, a většině z nich jsme schopni nabídnout let ve stejný den s BA nebo jednou z našich partnerských leteckých společností,“ uvedl mluvčí BA.
Motory Rolls-Royce Trent 1000 se potýkají s opakujícími se technickými problémy, které komplikují přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci. Mluvčí Rolls-Royce uvedl: „Nadále spolupracujeme s British Airways a všemi našimi zákazníky, abychom minimalizovali dopad omezené dostupnosti náhradních dílů. Bohužel tento problém ovlivňuje celé letecké odvětví.“
Začátkem tohoto roku Rolls-Royce varoval, že narušení dodavatelských řetězců pravděpodobně potrvá až do roku 2026.
Nedostatek dílů pro prvovýrobu i náhradních dílů pro letadla v provozu se stává, naneštěstí, novou normou a obrovskou výzvou v leteckém odvětví. Dříve se situace sváděla na pandemii, dnes už příčiny chronických problémů dodavatelských řetězců nikdo nekomentuje. (Foto: British Airways, Aero Time, planes.cz)
Dobře, když chcete diskutovat o problému, položím laickou otázku: Proč najednou mají problém s životností v podstatě všechny současné motory? Před lety se CFM56 vypracoval do role spolehlivého motoru, i ostatní motory ze stejné generace byly vyladěné. No a pak nastal generační skok a v problémech jsou všichni. R-R s motory Trent (i s relativně starými pro B787), P&W s motory GTF (původně se všichni obávali o životnost převodovky, ale problémy mají spíš jinde), LEAP je na tom líp, ale už taky cosi řešili. Na dětské nemoci mi to přijde moc dlouhé. Píše se dost neurčitě o problémech v dodavatelském řetězci. Tak kde je chyba? Příliš odvážný vývojový skok? Podcenění kontroly sériové výroby? Či něco jiného?
pokud jste si nevšiml,komentují vždy článek a polemizují s fakty.Vy komentujete vždy jen to, co kdo má dělat a k věci neřeknete nic.
petrp: Napište svůj článek a předveďte se. Zatím tu vidím jen váš slovní průjem. Jo a opět je potřeba dodat… Máte asi hodně vlastních problémů, opravdu věříte, že za ně může Rusko?
...a jestli bude někde problém s motorama tak to bude v autorově oblíbeném Rusku, protože ostatní výrobci si s tím určitě poradí.
Pro ostatní...prosím pojďme diskutovat o problému a nikoli o tom, kdo má co udělat a jaký je manipulátor.
Pánbůh z redakce, zase radí.
petrp: vaše poznámka, že "slova stejného se nevyplnil" je opět (a již tradičně) mimo mísu. Článek, který na který se odvoláváte začíná větou "Společnost Rolls-Royce Holdings Plc se obává, že dojde ke strmému růstu počtu letadel Boeing 787-9 s problematickými motory Trent 1000 Package C, které budou muset být uzemněny do provedení oprav motorů.". Z toho vyplývá, že se nejedná o názor autora, ale jde o oficiální tvrzení výrobce. I z výše uvedeného článku je zřejmé, že se odvolává na vyjádření mluvčíhoi aerolinky.
Takže poklud je vaším hobby rýpání, buďte alespoň přesný a nemanipulujte fakty.
380 bych do toho netahal… třeba to byly jen vibrace na 3 motoru po A-checku
Asi to nebude tak žhavé, nebot létadlo bylo druhý den v luftě.
G-XLEF
06 Dec 2024 London (LHR) Johannesburg (JNB) BA57 10:18 21:15 21:40 10:20
Landed 09:58
05 Dec 2024 Miami (MIA) London (LHR) BA208 — 22:05 — 11:30
Canceled
stejně jako G-XLEC
07 Nov 2024 London (LHR) Dubai (DXB) BA107 6:37 12:35 13:13 23:40
Landed 23:50
06 Nov 2024 London (LHR) Miami (MIA) BA207 — 09:50 11:24 14:45
Diverted to LHR
Takže evidentně motory na A-380 jsou a dodavatelsko odběratelské vztahy asi taky.
Nakonec se nevyplnila ani slova stejného autora z:
www.planes.cz/cs/article/202266/rolls-royce-trent-1000-bude-hur
Celkem 10 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
No, to kdybychom věděli. Osobně se domnívám, že v úsilí o maximální ekonomizaci motorů, kdy se z nich výrobci snaží vymáčknout co nejvyšší výkon a zároveň co nejvíc snížit hmotnost a spotřebu, se dostali na samou hranu současných technologií, a nezbývá prostor pro jakékoli odchylky při výrobě či pro práci v nepříznivých podmínkách, čímž klesá spolehlivost a doba na křídle. Výsledkem je rostoucí nápor na servis a spotřebu ND, a dodavatelský řetězec na to není stavěný. Může k tomu přispívat i embargo na ruský titan - ten z jiného zdroje nemusí mít stejnou kvalitu, může mít nějaké příměsi...
A když si vezmeme jen novovýrobu - ±70 letadel měsíčně jen od jednoho výrobce (i když s různými motory), to je docela šílené číslo, před pár desítkami let patřící do kategorie sci-fi.