Embraer ve Farnborough: úpravy letadel E-Jet E1 a E2

  • 2024-06-23 08:16

Embraer je vedoucím dodavatelem regionálních tryskových letadel na světě, který své vedení na této části trhu dále upevňuje. Na letadla řady E-Jet získal Embraer již 2200 objednávek, přičemž v provozu je 1470 letadel obou generací letadel E-Jet. Letadla provozuje 90 aerolinek v 60 zemích. Embraeru se úspěšně daří prodávat letadla E-Jet první i druhé generace. Firma je tradičně úspěšná s bizjety a v poslední době se daří i víceúčelovému transportnímu letadlu (K)C-390.

Na nadcházejícím veletrhu Farnborough International Airshow 2024 (22.-26.7.) uvede Embraer kromě jiného také řadu dílčích zlepšení letadel E-Jet. Představí nový interiér letadla, novou avioniku a opatření na zvýšení produktivity letadla.

Nejpopulárnějším letadlem rodiny E-Jet je E175, který se stále těší vysoké poptávce zejména z USA. Tamní regulace, resp. dohoda „scope clause“, neumožňuje provozovat regionálním dopravcům větší letadla. Embraer proto nejprve odložil a následně zrušil vývoj E175-E2, který měl být nástupcem E175, ale podmínky „scope clause“ nesplňoval. Druhé pokolení letadel E-Jet tak tvoří pouze větší modely E195-E2 a E190-E2.

Program E-Jet E2 byl oznámen na veletrhu v Paříži v roce 2013, přičemž první let E190-E2 se uskutečnil v květnu 2016 a certifikaci získal v únoru 2018.

Zajímavým momentem v historii letadla i výrobce samotného byla dohoda o vytvoření společného podniku s Boeingem. V únoru 2019 bylo schváleno, že Boeing vytvoří s Embraerem společný podnik a za 80% podíl ve společném podniku zaplatí 4,2 miliardy dolarů. Boeing by tak doplnil své portfolio letouny E-Jet a získal přístup k vývojovým kapacitám Embraeru. Embraer by dále vyráběl pouze bizjety a vojenská letadla. Navíc by Boeing touto investicí vytvořil protiváhu konkurenčnímu programu Bombardier CSeries, který se dostal pod kontrolu Airbusu a v roce 2018 byl rebrandován jako Airbus A220.

Partnerství bylo projednáváno ještě dávno před katastrofou Boeingu 737 MAX Lion Air 28. října 2018. Finální cena 4,2 miliardy dolarů za 80% podíl v Embraeru byla dojednána a potvrzena v prosinci 2018, tedy již po katastrofě Lion Air. Další katastrofa letadla 737 MAX v březnu 2019 však trajektorii Boeingu definitivně změnila a v dubnu 2020 Boeing od dohody formálně odstoupil. Obvinil přitom Embraer, že nesplnil podmínky dohody.

Je zjevné, že v nové situaci Boeingu zatíženému obrovskými dluhy a fundamentálním problémem okolo 737 MAX nic jiného ani nezbývalo. Mnozí se tehdy obávali, že krach jednání s Boeingem přivodí zánik Embraeru. 

S ohledem na stávající krizi Boeingu, která kontrastuje s úspěšným tažením Embraeru se zdá, že odstoupení Boeingu od dohody potvrzuje platnost úsloví „všechno zlé k něčemu dobré“. (Foto: Business Insider, Key Aero, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details