Ministerstvo dopravy Ruské federace navrhlo domácím leteckým společnostem vykoupit od západních leasingových společností letadla s duální registrací zadržovaná v Rusku. Pro jejich výkup by aerolinkám byla poskytnuta státní půjčka se splatností 15 let a úrokem 1,5 % p.a.
Jedná se o pokus legitimizovat stávající pat, kdy ruské aerolinky formálně nemohou tato letadla ani používat, ani leasingovým společnostem vrátit. Aerolinky sice v mezidobí pokračují v platbách leasingových poplatků, ty však leasingové společnosti kvůli sankcím nemohou přijmout.
Pro leasingové společnosti může být taková nabídka zajímavá, protože letadla tak jako tak odepsaly, takže cokoliv dostanou je lepší než nic. Leasingovým společnostem by prodej také zjednodušil probíhající jednání s pojišťovnami. Cena letadel, která pozbyla letové způsobilosti, může být pro ruské společnosti velmi atraktivní, a to i vzhledem k mimořádně příznivým podmínkám státního úvěru.
Případná transakce je kromě zájmu leasingových společností podmíněna výjimkou ze západních sankcí, která by leasingovým společnostem umožnila letadla odprodat. Stávající sankce zakazují jakýkoliv prodej letecké techniky, náhradních dílů či služeb ruským subjektům.
Prodej plynu a ropy zemím EU však představuje precedens, který dokládá ochotu EU za určitých okolností výjimku ze sankcí udělit. Pokud jde o leteckou techniku, západ již učinil ústupek a umožnil ruským společnostem pokračovat v provozu letadel pořízených formou finančního leasingu. (Foto: Star and Stripes, planes.cz)
No comments added.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS