V poslední době analytici stále více spekulují, že se Evropská komise může inspirovat přechodnými kapacitními omezeními velkých evropských letišť a učinit je v rámci boje proti emisím a hluku trvalými. Tím spíše, že s návratem dříve zatracovaného uhlí a atomové elektřiny je nutné ekologickým aktivistům demonstrovat, že boj s CO2 zůstává nadále společnou prioritou.
Jak známo, letiště Schiphol a Londýn Heathrow, která nebyla schopna adekvátně reagovat na rostoucí poptávku po období pandemie, omezila maximální denní počty odbavených cestujících na 67 tisíc resp. 100 tisíc, přičemž omezení původně vyhlášené na období hlavních dovolených prodloužila (prozatím) do konce října.
Fraport, provozovatel letiště Frankfurt, omezil maximální počet letů na 88 za hodinu. Kapacitní omezení vyhlásila i letiště Gatwick a Stansted, ta však své problémy vyřešila rychle a dnes jsou již v normálním provozu, přičemž těží z problémů Heathrow.
Jak víme i z naší historie, nebezpečím dočasných opatření je, že se mohou snadno prodloužit.
Prvním konkrétním vykročením k trvalému omezení kapacit je červencové rozhodnutí nizozemské vlády, která hodlá od roku 2023 uvalit kapacitní strop na Schiphol. Ten by v roce 2023 počet letů redukoval na 400 tisíc (proti předpokládaným 500 tisícům). To znamená redukci o 20 %, což je redukce drastická, a přitom má být uvalena na letiště (a jeho zákazníky) během krátké doby půl roku. Rozhodnutí zažalovala u soudu společnost KLM, jejichž podnikání by tím bylo výrazně dotčeno.
Pokud by byl Evropskou komisí uvalen kapacitní strop na velká letiště, zřejmě by měl podobu omezení počtu letů po vzoru nizozemské vlády spíše než počtu cestujících podle vzoru Heathrow. Snížení počtu letů může být kombinováno, doplněno či podmíněno dalšími hlukovými a emisními parametry.
To by ve svých důsledcích znamenalo, že velká letiště budou odbavovat menší počty, zato větších letadel. Ostatně omezená kapacita letišť byla hnací myšlenkou Airbusu pro vývoj typu A380. Airbus tak možná paradoxně předběhl svou dobu o příliš mnoho.(Foto: blog.klm.com, planes.cz)
No comments added.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS