Airbus zkoumá odbytové možnosti modelu A321F

  • 2021-08-14 08:30

Koncem července oznámil šéf Airbusu Guillaume Faury rozhodnutí orgánů společnosti přistoupit k vývoji a výrobě nákladní verze populárního typu A350. Podrobněji o tom píšeme zde. Po dlouhých letech přešlapování tak padlo rozhodnutí konfrontovat dominanci Boeingu v této oblasti.

Guillaume Faury je přesvědčen, že rychlý rozmach nákladní letecké dopravy, který „nakopla“ pandemie bude i po jejím odeznění dále pokračovat. Seriózní přístup k segmentu nákladní dopravy ostatně Faury prosazoval ještě za minulého vedení, které však nebylo myšlence nakloněno.

Airbus nyní diskutuje o nákladní verzi A321neo s potenciálními zákazníky. Pokud na trhu získá příslib na alespoň 50 objednávek, předloží návrh na vývoj a výrobu představenstvu společnosti. Výrobce vychází z předpokládaného dalšího růstu objemů letecké nákladní dopravy a úvahy, že rostoucí nasazení širokotrupých nákladních letadel vyvolá potřebu zajistit „kapilaritu“, tj. rozvoz nákladů letecky z hlavních nákladních terminálů blíže zákazníkům, a to menšími letadly. Tento trend potvrzuje poptávka po letadlech Boeing 737-800BCF, Airbus A320/321P2F či ATR72-600F.

Pozitivní výsledek průzkumu A321F je pravděpodobný, neboť na trhu je vakuum, které Boeing v dané situaci nemůže vyplnit jinak, než konverzí 737-800BCF. Vznikne také potřeba nahradit letadla Boeing 757-200F. A321neo by byl dobrým řešením, proti 737 má prostornější trup a je palivově efektivnější. Kromě toho má řada případných zákazníků ve svém parku letadla řady A320.

Od konce loňského roku nemá Airbus jedinou objednávku na A330-200F, které jsou dlouhodobě komerčně neúspěšné. Rozšířením nabídky o A321F a A350F by si Airbus vytvořil atraktivní portfolio moderních nákladních letadel. A330F v nabídce nejspíš přežije, a to kvůli víceúčelovému transportnímu a tankovacímu letounu A330 MRTT.

Boeingu zbývá dodat posledních devět nákladních 747-8F, jehož roli úspěšně převzal model 777F. Poté, co Airbus ohlásil vývoj A350F, se Dave Calhoun nechal slyšet, že jako nástupce 777F se zvažuje 777XF. Ostatně kvůli nadcházejícím emisním a hlukovým normám ICAO je Boeing nucen tak jako tak s 777F něco udělat, zatímco A350 perspektivní emisní normy splňuje již nyní.

Airbus tak tlačí Boeing do defenzívy a vnucuje mu produktová rozhodnutí. Pokud donutí upřednostnit vývoj 777XF, zbude Boeingu méně kapacit a prostředků na vývoj nástupce řady 737. (Foto: Airbus, ATR Aircraft, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details