Nejistota okolo zakázky Qatar Airways ohrožuje program 777X. Nejistota okolo 777X zase rozhodnutí Qataru.

  • 2020-08-15 08:30

V situaci, kdy Boeing prochází krizí modelu 737 MAX a ztrácí poptávku na letadla 787, závisí mnohé na úspěšném nástupu 777X do komerčního provozu. Předpokládaný termín uvedení na trh se přitom jen nedávno posunul z roku 2021 přinejmenším do roku 2022. Navíc ještě před krizí existovaly obavy týkající se poptávky po letadle, které od zahájení prodeje v roce 2013 získalo pouze 309 objednávek.

Nejistotu ohledně programu 777X zvyšují prohlášení jednoho z největších zákazníků, společnosti Qatar Airways. Generální ředitel společnosti Akbar Al Baker se nechal slyšet, že firma výrazně proškrtá či výrazně posune objednávky nových letadel a pokud Airbus nebo Boeing nepůjdou společnosti na ruku, jako dodavatelé skončí. Dopravce chce redukovat letecký park o 25 %. Qatar je, ostatně jako každá jiná letecká společnost, postižen propadem poptávky, navíc však čelí blokádě arabských zemí, která provoz společnosti komplikuje a zvyšuje náklady.

Letos měla společnost převzít 40 letadel, nepřevezme ale žádné. Přejímky těchto letadel Qatar posunul na rok 2022. Qatar má objednáno přes 200 letadel, a to v následujícím složení:

50x Airbus A321neo

27x Airbus A350

30x Boeing 787-9

110x Boeing 777X (z toho 60 pevných objednávek)

Objem nevyřízených objednávek, který má Qatar u Boeingu, je 17,7 miliard dolarů, u Airbusu 7,5 miliardy dolarů. Manévry Qataru okolo leteckého parku mohou proto více ohrozit Boeing než Airbus. Tím spíše, že největším faktorem a největší neznámou je 777X.

Celkem 60 Boeingů 777-9 má Qatar objednáno s termínem dodávek do konce roku 2025. Po roce 2025 může Qatar konvertovat 50 opcí na pevné objednávky a nahradit novými letadly dosluhující 777-300ER. To byl alespoň původní plán.

777X je papírově vhodným kandidátem pro náhradu Boeingů 777-300ER, z nichž 12 chce Qatar nahradit v období 2023-2025, Airbusů A380 (náhrada 10 kusů v letech 2024-2028) a Boeingů 777-200LR (9 ks). Kromě poklesu poptávky (a přepravních objemů) je dalším problémem 777X konkurence Airbusu A350-1000, který má potenciál u Qatar Airways nahradit A380 na linkách s nižším počtem cestujících a nahradit část 777-300ER a 777-200LR. A dále je tu kanibalizace objednávek 777X Dreamlinerem 787, který může být z hlediska nabízené kapacity vhodnějším řešením.

Nejstarší 777-300ER dosáhl milníku 12 let v roce 2019 a původně měl již být nahrazen letadlem 777X. Program 777X však sklouzl do roku 2022 a verze 777-8 je odložena na neurčito. Protože firma nepřevezme v letech 2020 a 2021 žádná nová letadla, bude mít koncem tohoto období celkem 13 letadel starších 12 let, což je u Qatar Airways stáří, kdy se letadla obvykle nahrazují.

Teoreticky je samozřejmě možné, že Qatar vyřadí těchto 13 letadel bez náhrady. V roce 2022 však Katar pořádá Mistrovství světa ve fotbale a kapacity by mohly chybět. Pokud letadla v roce 2022 nahradí, pak to však vzhledem ke zpoždění programu zřejmě nebude modelem 777X.

Qatar proto může vyškrtat část objednávek 777X ve prospěch Airbusů A350 a Boeingů 787. Oba typy mohou lépe vyhovovat v situaci, kdy zotavení poptávky se může protáhnout do roku 2024, ale i déle.

Kromě věcí, které zůstávají nejasné, tu jsou i určité jistoty. Qatar letadla 777X do svého parku zcela jistě zařadí. Přes dominanci Boeingu ve flotile Qataru je také zjevné, že Qatar udržuje určitou rovnováhu mezi Boeingem a Airbusem. Airbus proto zůstane ve hře.

Celkově se zdá, že Qatar stále nemá jasnou představu o vývoji své flotily. Najít správné řešení je velmi těžké, neboť je ovlivněno nejistotou okolo vývoje pandemie, tempa zotavení poptávky, nejasností okolo reálných dodacích termínů Boeingů 777X a dopady blokády arabských zemí. Rozhodnutí Qataru má přitom významný vliv na celkový úspěch programu 777X. (Foto: The National, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details