1+1 je víc než 2

Pod tímto heslem bylo konečně 12.dubna 2005 potvrzeno dlouho ohlašované spojení dvou největších belgických leteckých společností SN Brussels Airlines (SNBA) a Virgin Express. Nová společnost bude vystupovat pod jménem SN Airholding, pro cestující však zůstanou prozatím zachovány obchodní značky SN a Virgin Express, na jejíž používání udělil Sir Richard Branson svolení do 12.dubna 2007. Každá z nich si zachová svůj „charakter“, tedy SN jako dopravce především pro obchodní klientelu a Virgin Express jako nízkonákladový dopravce. Jediným racionalizačním opatřením v nejbližším období bude ukončení letů SN z Bruselu do Barcelony a lepší koordinace letových řádů do Říma, kterými si obě značky zatím konkurují. Od letošního léta bude síť SN rozšířena o destinace Sofie, Glasgow, Jersey, Cork a Bari; síť Virginu o Catanii, Toulon a Murcia (Costa Blanca, Španělsko). Účastníkům programu Privilege se již od 1.dubna nabízí možnost využít volné míle na linkách Virgin Expressu (za stejnou „cenu“ jako na linkách SN), o možnosti získávání mil na těchto linkách se však zatím nemluví.

Foto Palo
Flotila nového holdingu se skládá ze 48 letadel (32 Bae 146/Avro, 3 Airbusů 319 a 3 Airbusů 330 od SNBA a 10 Boeingů 737 serií 300 a 400 od Virgin Express). Holding zaměstná všech dosavadních 2861 zaměstnanců; v roce 2004 přepravily obě společnosti dohromady 5,28 milionů cestujících a dosáhly obratu 836 miliard euro. Akcie Virgin Expressu budou převedeny do společného podniku 9.května a budou představovat podíl 29,9 % na jeho majetku (88,6 % Virginu drží Bransonova firma Virgin Sky Investment, soukromí vlastníci zbývajících 11,4 % budou vyplaceni částkou 1 euro za akcii). Hodnota Virgin Express byla oceněna na 54 miliard euro. Většinovým vlastníkem nového holdingu je dosavadní SN Airholding, mající 35 spolumajitelů, z nichž největšími jsou velké belgické banky, resp. nadnárodní banky působící v Belgii.

Foto Filip Špelda
Regionální letiště Brussels-South, nacházející se v městě Charleroi (50 km jižně od Bruselu) a Ryanair, jeho největší uživatel, reagovaly na ohlášení fúze SNBA a Virgin Express bez obav. Provoz v Charleroi se od roku 2001 zvýšil z 200 tisíc cestujících (tehdy hlavně do Dublinu a Stanstedu) na loňské 2 miliony. Například na trase z Belgie do Stockholmu získal Ryanair vloni více než čtvrtinový podíl, zatímco v předchozích letech létalo 95 % cestujících ze Zaventemu. Zaventem se naopak stále nevzpamatoval z krachu původní Sabeny. Počet cestujících je nyní kolem 15 milionů (z toho půl milionu tranzitních), zatímco do roku 2001 to bylo i přes 20 milionů, z nichž 3 miliony tranzitujících.

Author: JS



Related categories

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details