Šéf airBaltic dostal výpověď

  • 09.04.2025 06:12

Generální ředitel airBaltic Martin Gauss byl 7. dubna odvolán na základě hlasování akcionářů o nedůvěře, které iniciovalo Ministerstvo dopravy. Ministerstvo konkrétní důvody neuvedlo. K odvolání došlo po zveřejnění hospodářských výsledků za rok 2024.

Vzhledem k tomu, že Gauss byl ve funkci generálního ředitele od roku 2011, přichází jeho náhlé odvolání jako překvapení. Hospodářské výsledky společnosti jsou sice dlouhodobě neuspokojivé, ale prozatím se zdálo, že lotyšský stát je s tímto stavem smířen. Lotyšsko drží ve společnosti 97,97% podíl. Zbývajících 2,03 % vlastní soukromí akcionáři, mezi nimi i Martin Gauss.

Vedením společnosti byl pověřen provozní ředitel Paul Calitis. Ministerstvo zdůraznilo cíl posílit konkurenceschopnost a přivést airBaltic na burzu. Původně bylo IPO plánováno na tento rok, ale následně bylo posunuto na rok 2026.

Ve druhém čtvrtletí by měla 10% podíl ve společnosti převzít Lufthansa, která je strategickým partnerem airBaltic. Za minoritní podíl zaplatí 14 milionů eur.

Přes značný nárůst provozu, stabilní poptávku a vysoké ceny letenek hospodařila společnost v roce 2024 s čistou ztrátou 119 milionů eur. airBaltic přepravily 8,3 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o 18 %, a dosáhly využití sedačkové kapacity 81 %.

Společnost čelí od května 2024 zvýšeným nákladům spojeným s obsluhováním programu dluhopisů, které airBaltic prodaly s úrokovou sazbou 14,5 %.

Na konci loňského roku byl vlastní kapitál airBaltic v mínusu o 166 milionů eur, což znamená, že její dluhy převyšovaly o tuto částku aktiva. Aktuální aktiva společnosti činí 138 milionů eur, zatímco její krátkodobé závazky dosahují 352 milionů eur.

Audit PwC ve své zprávě o výsledcích společnosti varuje, že finanční ukazatele airBaltic vyvolávají obavy o udržitelnost společnosti.

Auditoři upozornili, že pokud vedení airBaltic nesplní svůj obchodní plán a nezajistí další kapitál prostřednictvím vstupu na burzu, lotyšská letecká společnost nebude schopna udržet kontinuitu svého podnikání.

To je zvlášť kritické vzhledem k tomu, že airBaltic se zavázala držitelům dluhopisů udržovat na svých účtech za každých okolností minimální zůstatek 25 milionů eur. Na konci roku měla airBaltic v hotovosti 32,9 milionu eur.

Z celkové flotily 50 letadel A220-300 pronajímají airBaltic formou ACMI 21 letadel skupině Lufthansa, a to na základě tříleté smlouvy na období 2025-2028.

Během roku 2024 bylo v průměru osm strojů mimo provoz kvůli problémům s motory Pratt & Whitney (PW). Společnost předpokládá, že problémy s motory PW budou trvat do konce roku 2026.

airBaltic provozují „monoflotilu“ 50 letadel A220-300, přičemž celkový počet objednaných letadel je 90 plus deset opcí. Všechna letadla budou během letošního roku vybavena přístupem na internet přes síť SpaceX.

V roce 2025 a 2026 převezmou aerolinky dalších sedm letadel. V roce 2030 plánují airBaltic provozovat 100 letadel A220-300. airBaltic je tak největším zákazníkem tohoto modelu. Otázkou je, zda objednávka takového množství letadel pro relativně malý trh pobaltských republik není poněkud megalomanská, a to i s přihlédnutím k tomu, že konkurenti rychle přidávají své kapacity. (Foto: @Gate7aviation, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Gajda - nepřihlášený host (...135.1...)
14.04.2025 12:25

Ono 81% u jejich A220 je 117 cestujících. To je k zisku asi málo - tam kde budou nejvyšši ceny letenek se k těm 81% nejspíš nepřiblíží, tam kde ho naopak přesáhnou budou ceny méně zajímavé. K tomu ta ztráta asi nebude daleko větší díky ACMI.

MichalC (...58.114...)
10.04.2025 07:47

Miroslav: 81% u airbaltic je vyrazne horsi vysledek, nez z pobaltskych republik dosahuji wizz air a ryanair

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
09.04.2025 20:45

Jen doufám, že změny skončí výměnou ředitele a že nebudou sahat na jména svých letadel.

Ivan_pha - nepřihlášený host (...188.146...)
09.04.2025 13:46
Load factor

Load factor u evropských aerolinek se dost blíží 90%, takže výkon Airbaltic je v tomto ohledu bohužel nedostatečný. Proto začali více pronájmu.

petrp (...80.17...)
09.04.2025 09:33

Miroslav:...jen pro info, je to přesně to číslo, které vedlo k záhubě ČSA kdy v době expanze a největší flotily byl load faktor těsně nad 80%........pro zisk bylo potřeba (poplatno té době) 83,5% .
Ted v době superkonkurence bych řekl, že je to málo.

Miroslav - nepřihlášený host (...73.21...)
09.04.2025 06:53
Na okraj

"Load factor" - 81 % je celkom dobrý; vzhľadom na priestor podnikania v relatívnej blízkosti Bieloruska a Ruskej federácie. Iste Lufthansa, ako minoritný vlastník cez uplatnenie svojich akcionárskych práv nakoniec "zoptimalizuje" všetko, čo sa dá aj nedá...

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace