Ryanair vyjadřuje dlouhodobě potenciální zájem o čínské letadlo COMAC C919. V roce 2011 Ryanair dokonce ustavil partnerství s COMAC v oblasti návrhu letadla. Byl to jasný signál dlouhodobého zájmu. Ryanairu, stejně jako dalším zákazníkům, se duopol Airbus-Boeing zajídá. Tím spíše, že v posledních letech zpoždění dodávek silně poškozuje hospodaření aerolinek.
C919 je dnes realitou, Čína zvyšuje výrobu a expanduje na zahraniční trhy. Zatím má C919 pouze domácí certifikaci Civil Aviation Administration of China (CAAC), ale COMAC si chce zajistit i certifikaci EASA. To dokládá ambici vstoupit na západní trhy.
Koncem března se k otázce pořízení C919 vrátil šéf skupiny Ryanair Michael O'Leary, když řekl: „Číňané v podstatě staví zas*aný A320. Takže kdyby to bylo dost levné – o 10 nebo 20 % levnější než letadlo od Airbusu – tak bychom si ho objednali,“ řekl. Zkušenost ukazuje, že O'Leary nikdy nemluví do větru, a co říká má logiku. Dveře pro C919 jsou otevřeny.
Pro nízkonákladového dopravce je nízká pořizovací cena letadel mimořádně důležitá a Ryanair dokazuje, že si vždy dokáže zajistit bezkonkurečně nízké ceny. Letadla Boeing 737-8200 pořídil za mimořádně výhodných podmínek v době hluboké krize programu 737 MAX. Stejně tak Ryanair zvolil nejlepší moment pro objednávku až 300 letadel 737-10, a to v době, kdy Boeing zoufale potřeboval referenčního zákazníka.
Proč tedy ne C919. O'Leary je pragmatický: „Nakonec bude letadlo certifikováno. Vždy se zaměřujeme na nákup letadel za co nejnižší cenu a v nejvhodnější chvíli. Je mi jedno, kdo je vyrábí – ať už Boeing, Airbus nebo COMAC. Pokud bude cena správná, koupíme ho.“
Zmíněná objednávka až 300 letadel Boeing 737-10 z května 2023 je jistě impozantní, přesto však nepokrývá perspektivní potřeby skupiny. Je zřejmé, že Ryanair bude potřebovat další stovky letadel, aby dosáhl cíle přepravit 300 milionů cestujících ročně v roce 2033 nebo 2034 a pokračoval v modernizaci flotily.
C919 je dnes z největší části postaven na západních systémech, jejich podíl se však bude postupně snižovat. Stejně jako ruská, i čínská strategie je zaměřena na dosažení technologické suverenity. U Ruska tento proces diktují západní sankce, u Číny jde přechod na domácí techniku cestou postupného snižování závislosti. Například Aero Engine Corporation of China (AECC) vyvíjí pro C919 vlastní motor CJ-1000, který by měl postupně nahradit CFM Interntional LEAP-1C. Motor je údajně připraven k letovým zkouškám. Alternativou k LEAP-1C (a CJ-1000) je ruský PD-14, který pohání MC-21. Vyšší podíl domácích systémů spolu se zvýšením tempa produkce by perspektivní cenu C919 bezesporu snížil.
COMAC postupně zvyšuje výrobu. Letos by měl vyrobit 75 exemplářů, o 50 % vice, než byl původní plán. To je zatím málo, ale v roce 2029 by výroba již měla dosáhnout 200 exemplářů. Pokud se budou tempa výroby dále zvyšovat, pak dvojice C919 a MC-21 může narušit duopol Airbus-Boeing. Tím spíše, že spolupráce Ruska s Čínou se bude prohlubovat.
Na druhou stranu COMAC se momentálně potýká se 70% meziročním nárůstem nákladů na nákup komponent, což v letošním roce znamená nárůst výrobních nákladů. Tento růst je však zřejmě jen přechodný a COMAC motivuje k urychlení náhrady západních komponent.
Nejde tu však zdaleka jenom o letadlo. Aby měl COMAC u Ryanairu (a případně dalších západních aerolinek) alespoň teoretickou šanci, musí dosáhnout velkosériové výroby a zajistit certifikaci. Velkou výzvou je nutnost vybudovat celoevropskou síť podpory. Víme, jak dlouho to trvalo Embraeru. Ale víme také, že COMAC je silná firma se silnou státní podporou a může si dovolit ledacos. Včetně akvizice již existující sítě.
Pokud je COMAC připraven vše toto zajistit, má potenciál stát se reálnou alternativou a reálným konkurentem duopolu i na západních trzích. Mít alternativu k duopolu je žádoucí.
Vraťme se zpět k Ryanairu. Jak bylo řečeno, Ryanair bude potřebovat stovky nových letadel za bezkonkurečně nízké ceny. Nikdo dnes neví, nakolik je C919 reálnou alternativou. Pro Ryanair je důležité, že to neví ani Boeing. Neví, jak hluboké slevy může COMAC nabídnout. Pro COMAC by zakázka Ryanairu byla vstupenkou na západní trhy a obrovskou globální referencí. A za vstupenku se platí. Takže možné je úplně všechno.
COMAC je vítězem, neboť už jen potenciální zájem Ryanairu a případná účast ve výběrovém řízení je sama o sobě silnou referencí a znakem důvěry.
Pragmatický O'Leary otevírá COMACu dveře, aby během vyjednávání mohl vytáhnout čínskou kartu. Na situaci může pouze vydělat. Je dalším vítězem. A to bez ohledu na to, jaké bude konečné rozhodnutí. (Foto: AirGuide Business, Numawiki, Global Times, planes.cz)
Pajin....no tom všem jsem dělal..nakonec i na B-737 a A-320, ono vše je poplatné své době a vše má svoje plusy a minusy.
"Zkušenost ukazuje, že O'Leary nikdy nemluví do větru" - práveže skúsenosť ukazuje, že O'Leary takmer vždy "mluví do větru" väčšinou s cieľom zabezpečiť publicitu Ryanairu, titulky v novinách, tlak na letiská, politikov, dodávateľov a pod.
Zas.ana 320...ten chlap vi,jak ten kram pojmenovat...
Mám za sebou IL62/62M, TU154B/M, pokud éro dostane certifikaci, klidně do něj vlezu.
Zatím mají limit v EU certifikaci a asi i nedostatek motoru LEAP-1C letos by mohl být certifikován čínský motor CJ-1000A a proč ne, hezké letadlo a podle FR lětají poměrně hodně časově vytížené.....takže asi i spolehlivé.
Opět se v některých komentářích prokazujke momentální omezenost něterých "národovců". Pánové a na čem píšte své zapšklé komentáíře, podívejte se na štítky svých PC. Číňané na rozdíl od Vás makají a nerozdávají poze moudra. "Do roka a do dne"
zda to takovýho stroje vlezu
minimalne sa to da pouzit ako cenovy natlak na Boeing
Letat cinana v Ryanairu, tak to fakt nechces...
Celkem 10 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
asi tak. o'leary svojho času podobne blábolil aj o ssj100. len som oči prevracal. c919 je síce iná liga, ale aj v prípade, že by to mohla byť pravda, tak je to beh na veľmi dlhú trať.