Největší příspěvek ve snížení uhlíkové stopy letecké dopravy se očekává od použití tzv. udržitelného paliva (SAF). Motory letadel a letadla samotná jsou na spalování tohoto paliva stále ve větším rozsahu připravena. Letecké společnosti pravidelně zveřejňují informace o nákupech SAF. Problém je, že vzhledem k celkové spotřebě jde jen o kapky, které na uhlíkové stopě nic nezmění. Důvod je prostý, SAF není. A hned tak v dostatečných množstvích nebude.
Většina paliva SAF je dnes získávána z živočišných tuků a odpadních olejů. Použitý olej z vaření je již široce sbírán pro silniční dopravu a má jen malý prostor pro další růst. Protože není kde brát, environmentalisté se obávají, že letecké společnosti sáhnou po složkách škodících klimatu, jako je palmový olej.
Přes intenzivní marketing SAF jsou reálná čísla jeho použití nicotná. Skupina IAG SA, jejímž členem je např. British Airways, se zavázala do roku 2030 dosáhnout 10% využití SAF. Minulý rok spotřebovala 67 623 milionů litrů, což je 0,66 % celkové potřeby leteckého paliva.
Ačkoli to je nepatrné množství, IAG i tak překonává americké letecké společnosti. United Airlines Holdings Inc. získal vloni méně než 0,1 % paliva z čistých zdrojů.
Organizace IATA (The International Air Transport Association) odhaduje, že v roce 2050 bude potřeba asi 450 miliard litrů paliva SAF. Dnešní celková produkce je 125 milionů litrů.
V USA letecké společnosti prosazují pravidla, která by umožnila získat daňové zvýhodnění pro SAF kukuřičnému etanolu. Je to velmi kontroverzní, neboť to může vést k extensivnímu pěstování kukuřice pro výrobu etanolu, resp. leteckého paliva. Prudké zvýšení poptávky po kukuřici by vedlo ke změnám využití půdy nejen v USA, ale i po celém světě. To by způsobilo úbytek pastvin a lesů, což by negovalo většinu klimatických výhod etanolu z kukuřice. Analogií z České republiky je dobře známý rozmach pěstování řepky, která byla zpracovávána jako biopřísada do benzínu.
„Odvětví letecké dopravy potřebuje naprosto obrovské množství paliva,“ říká Alethea Warrington, vedoucí kampaně ve společnosti Possible, britské charitě zabývající se klimatem. „Kdekoliv se snažíte získat SAF, vyvstávají obrovské systémové problémy,“ doplňuje.
Generální ředitel společnosti LanzaJet Jimmy Samartzis říká, že brzy bude možno používat ethanol získaný z odpadních produktů, jako jsou kukuřičné stonky a další zemědělské zbytky. To by mělo přinést větší úspory oxidu uhličitého, protože to nevyžaduje změny využití půdy, které by poškozovalo klima. Poradenská společnost L.E.K. v loňské zprávě o trhu se SAF předpověděla, že alkohol použitý na palivo překoná dnešní čistá paliva a stane se perspektivně největším zdrojem SAF na světě do poloviny příští dekády.
Změny ve využití půdy eliminují technologie označené jako „power-to-liquids“. Palivo by bylo vyráběno kombinací zachyceného CO2 s molekulami vodíku za použití obrovského množství obnovitelné energie. Problém je, že obnovitelné energie není dost. A i pokud by bylo, palivo bude přinejmenším sedmkrát dražší než to stávající. Takže jsme zpět ve slepé uličce.
Celá situace demonstruje, nakolik utržené od reality jsou voluntaristicky stanovené politické cíle, které neberou v úvahu zdroje. Zatím jediná cesta, která prokazatelně vede ke snížení uhlíkové stopy, je nasazení nových letadel s vyšší palivovou efektivností. Na nákup nových letadel si však letecké společnosti musí nejdříve vydělat. A to se jim nepovede, pokud budou nuceny kupovat nepřiměřeně drahé palivo.
Řada společností už dnes nabízí cestujícím připlatit si na kompenzaci uhlíkové stopy. Těchto možností však využívá pouze okolo 2 % cestujících, což demonstruje postoj cestující veřejnosti k tomuto problému. (Foto: Neste, Business Traveller, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
"Minulý rok spotřebovala 67 623 milionů litrů, což je 0,66 % celkové potřeby leteckého paliva." -- Takže 67,6 miliardy litrů?