Embraer je vedoucím dodavatelem regionálních tryskových letadel na světě, který své vedení na této části trhu dále upevňuje. Na letadla řady E-Jet získal Embraer již 2200 objednávek, přičemž v provozu je 1470 letadel obou generací letadel E-Jet. Letadla provozuje 90 aerolinek v 60 zemích. Embraeru se úspěšně daří prodávat letadla E-Jet první i druhé generace. Firma je tradičně úspěšná s bizjety a v poslední době se daří i víceúčelovému transportnímu letadlu (K)C-390.
Na nadcházejícím veletrhu Farnborough International Airshow 2024 (22.-26.7.) uvede Embraer kromě jiného také řadu dílčích zlepšení letadel E-Jet. Představí nový interiér letadla, novou avioniku a opatření na zvýšení produktivity letadla.
Nejpopulárnějším letadlem rodiny E-Jet je E175, který se stále těší vysoké poptávce zejména z USA. Tamní regulace, resp. dohoda „scope clause“, neumožňuje provozovat regionálním dopravcům větší letadla. Embraer proto nejprve odložil a následně zrušil vývoj E175-E2, který měl být nástupcem E175, ale podmínky „scope clause“ nesplňoval. Druhé pokolení letadel E-Jet tak tvoří pouze větší modely E195-E2 a E190-E2.
Program E-Jet E2 byl oznámen na veletrhu v Paříži v roce 2013, přičemž první let E190-E2 se uskutečnil v květnu 2016 a certifikaci získal v únoru 2018.
Zajímavým momentem v historii letadla i výrobce samotného byla dohoda o vytvoření společného podniku s Boeingem. V únoru 2019 bylo schváleno, že Boeing vytvoří s Embraerem společný podnik a za 80% podíl ve společném podniku zaplatí 4,2 miliardy dolarů. Boeing by tak doplnil své portfolio letouny E-Jet a získal přístup k vývojovým kapacitám Embraeru. Embraer by dále vyráběl pouze bizjety a vojenská letadla. Navíc by Boeing touto investicí vytvořil protiváhu konkurenčnímu programu Bombardier CSeries, který se dostal pod kontrolu Airbusu a v roce 2018 byl rebrandován jako Airbus A220.
Partnerství bylo projednáváno ještě dávno před katastrofou Boeingu 737 MAX Lion Air 28. října 2018. Finální cena 4,2 miliardy dolarů za 80% podíl v Embraeru byla dojednána a potvrzena v prosinci 2018, tedy již po katastrofě Lion Air. Další katastrofa letadla 737 MAX v březnu 2019 však trajektorii Boeingu definitivně změnila a v dubnu 2020 Boeing od dohody formálně odstoupil. Obvinil přitom Embraer, že nesplnil podmínky dohody.
Je zjevné, že v nové situaci Boeingu zatíženému obrovskými dluhy a fundamentálním problémem okolo 737 MAX nic jiného ani nezbývalo. Mnozí se tehdy obávali, že krach jednání s Boeingem přivodí zánik Embraeru.
S ohledem na stávající krizi Boeingu, která kontrastuje s úspěšným tažením Embraeru se zdá, že odstoupení Boeingu od dohody potvrzuje platnost úsloví „všechno zlé k něčemu dobré“. (Foto: Business Insider, Key Aero, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém