Dne 23. května 1974 nasadily Air France (AF) letoun Airbus A300B2 (F-BVGA, MSN 5) k prvnímu komerčnímu letu, na lince mezi Paříží (Orly) a Londýnem (Heathrow). Let trval 51 minut.
Airbus A300B1(F-WUAB, MSN 1) vykonal první let 28. října 1972. Sériová verze označená B2 vykonala první let 28. června 1973, tedy pouze rok před prvním komerčním letem. To jsou certifikační termíny, o kterých se dnes leteckému průmyslu ani nesní.
Exemplář F-BVGA, který byl jako první nasazen na komerční linku, absolvoval svůj první let 15. dubna 1974.
V daný moment měl Airbus všeho všudy šest objednávek na A300, všechny od Air France. Air France byly pod tlakem vlády na objednání domácích letadel, kterému se chtě nechtě musely podvolit. Šance prosadit se proti dobře etablovaným americkým výrobcům nevypadaly nijak růžově.
Evropský průmysl byl v té době zahleděn do nadzvukového Concorde. Airbus A300B byl na okraji zájmu.
Ani největší optimista by nevěřil, že se Airbus stane největším světovým výrobcem dopravních letadel. Ke konci dubna 2024 dodal Airbus dopravcům již 15 400 letadel, z nichž v provozu je 13 814 letadel. Na dalších 8 617 letadel má Airbus pevné objednávky.
Přestože dnes jsou letadla řady A320 nejprodávanějšími dopravními letouny, v době svého zrodu se předpokládala celková poptávka 800 strojů. Na letadla této řady získal Airbus celkem přes 18 tisíc objednávek. Produkce je vyprodaná do konce dekády. V letošním roce plánuje Airbus dodat 800 letadel, přičemž z drtivé většiny půjde právě o letouny řady A320neo.
Airbusy nepřinesly jenom kvantitu, ale i novou kvalitu a inovace. Airbus nikdy nekopíroval to, co již existovalo, ale vždy přicházel s něčím novým. Zřejmě nejpozoruhodnější inovací bylo řízení „fly by wire“. Méně viditelné, ale neméně důležité jsou inovace ve výrobě, která je vysoce automatizovaná a robotizovaná.
Letoun A300 nebyl výjimkou. Při jeho konstrukci byly uplatněny u civilního dopravního letadla poprvé kompozitní materiály, technika finální montážní linky, objevil se počátek toho, co dnes nazýváme „glass cockpit“ a dálkové letadlo pilotovala dvoučlenná posádka.
Do značné míry inovativní byla také samotná koncepce dvoumotorového širokotrupého letadla, která se následně, díky rostoucím výkonům a spolehlivosti motorů, prosadila jako vítězná. (Foto: Airbus, Key.Aero, wikimedia, planes.cz)
Airbusy jsou o dost dál, než konkurenční Boeing. Když někam letím, tak se v Airbusu vždy cítím lépe. Vše je takové vyladěné, moderní. U Boeingu (třeba 737) vždy vidím už v siluetě letadlo z 60-tých let.
Nuž podnikanie v leteckom priemysle je naozaj nepredvídateľné...
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Společnost Airbus je o dost dál v provozuschopnosti spolehlivosti a ekonomií leteckého průmyslu.Je jen na společnostech kterou prioritu zvolí.