easyJet objedná až 257 Airbusů. Příliš pozdě, aby zabránil erozi tržního podílu.

  • 20.10.2023 08:48

Jak jsme již dříve informovali, převezme easyJet ze stávající objednávky 158 letadel (90x A320neo, 68x A321neo), a to s termínem dodávek do roku 2028. To však zdaleka nestačí tempu růstu kapacit konkurenčního Ryanairu a už vůbec ne Wizz Airu, ani potřebám rychlejší obměny letadel „ceo“. easyJetu chybí letadla a má pro dnešní dobu nesprávnou strukturu parku (A319/A320/A321).

Společnost 12. října oznámila, že požádá valnou hromadu o schválení objednávky na 157 letadel (56x A320neo, 101x A321neo) a opce na dalších 100 letadel. Letadla mají být dodána v hospodářských letech 2029–2034. V případě schválení (které je velmi pravděpodobné) by společnost mohla podepsat kontrakt do koce roku či počátkem roku 2024. Může být zajímavé vrátit se k tomu, proč objednávka přichází tak pozdě a v době, která je pro její umístění nešťastná. Nedostatek letadel (a nevhodná struktura parku) nevyhnutelně povede k erozi tržního podílu.

easyJet přistupoval v nedávné minulosti k objednávkám nových letadel výrazně konzervativněji než hlavní konkurenti, a to kvůli akcionářským rozepřím. Zakladatel společnosti a s 15,27% podílem akcií také největší akcionář Stelios Haji-Ioannou se v době pandemie ostře stavěl proti velké objednávce, neboť nevěřil v rychlé zotavení. Dokonce se pokoušel odvolat generálního ředitele Johana Lundgrena, kterého obvinil, že je k objednávce „motivován“ Airbusem. Na jednání valné hromady k tomu však nezískal potřebnou podporu. Nicméně celá situace paralyzovala vedení společnosti, aerolinka prostě nemohla objednat správné množství letadel ve správnou dobu.

To kontrastuje s přístupem Ryanairu a Wizz Airu, kterým se podařilo uplatnit významné objednávky v nejpříhodnější moment, a tudíž za nejvýhodnějších podmínek. Ryanair uplatnil objednávky na 737-8200 a 737-10 v době, kdy Boeing zoufale potřeboval velké, referenční objednávky. A k tomu musel nabídnout atraktivní slevy. Wizz Air (resp. Indigo Partners) uplatnily svou největší objednávku v době, kdy pandemie poptávku po letadlech snížila.

easyJet uplatní objednávku v době historicky největšího převisu poptávky po řadě A320neo. A v situaci, kdy prioritou Airbusu jsou objednávky IndiGo, Air India a Wizz Airu.

Získat dnes dodatečné výrobní sloty pro letadla řady A320neo není snadné. Řada A320neo je vyprodána do konce dekády. Dodávka letadel se proto protáhne až do hospodářského roku 2034. To může být příliš pozdě. Společnost si to uvědomuje a paralelně s připravovanou objednávkou se všemožně snaží sehnat na trhu další letadla, která by mohla nasadit dříve než v roce 2029.

Kromě samotné náhrady letadel „ceo“ a rozšíření parku potřebuje easyJet naléhavě změnit strukturu parku směrem k letadlům s vyšší kapacitou – tj. A321neo. easyJet k 12. říjnu 2023 provozoval 95 letadel A319ceo pro 156 cestujících a 172 letadel A320ceo pro 180-186 cestujících. easyJet má ve svém parku pouhých 15 letadel A321neo s kapacitou 235 cestujících. To dramaticky kontrastuje s podílem A321neo Wizz Airu, které tvoří již 60 % parku. Ke kapacitě 200 sedaček/letadlo se easyJet dostane teprve v hospodářském roce 2030, zatímco Wizz Air již dnes vykazuje 216 sedaček/letadlo.

Ve svém doporučení z 12. října společnost navrhuje vyřadit letadla A319 a nahradit 50 % letadel A320ceo, a to do konce hospodářského roku 2030. Společnost argumentuje tím, že náhrada A319 letouny A320neo přinese 24% úsporu paliva/sedačku, A319ceo na A321neo přinese dokonce 30% úsporu paliva/sedačku. Rozdíl mezi A320ceo a A320neo je 23 % ve prospěch A320neo, A32Oceo vs A321neo znamená 20% úspory. Do konce hospodářského roku 2033 bude více než 80% flotily tvořeno letadly verze „neo“.


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



MichalC (...63.98...)
19.12.2023 16:09

Adrian: pokud park easyJetu roste podstatně pomaleji než Ryanairu a Wizz Airu, pak to nemůže znamenat nic jinéhop, než ztrátu trřního podílu. To ostatně prokazují i údaje o přepravených cestujících. Takže žádné fabulace, pouze prostá matematika.

Adrian (...209.193...)
20.10.2023 14:03

Být autorem zprávy asi bych se omezil na konstatování faktu. Nějaké osobní fabulace na téma tržních podílů bych čtenářům opravdu nepodsouval.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace