Šéf Emirates chce Airbus A380neo

  • 25.06.2023 08:30

Prezident Emirates Sir Tim Clark je zřejmě největším přívržencem A380 v odvětví. Není divu, protože právě A380 udělaly z Emirates to, čím dnes jsou, a diferencovaly Emirates proti zbytku světa. Emirates jsou bezesporu jedinou společností, která postavila efektivní strategii kolem A380 a nevzala A380 jen jako další letoun ve flotile.  

U cestujících se A380 těší mimořádné oblibě. Emirates nyní aktivně provozují 87 exemplářů z celkové flotily 116 letadel, přičemž využití sedačkové kapacity dosahuje 82 %. Mnozí cestující díky A380 preferují Emirates.

Tim Clark je proto přesvědčen, že Airbus by měl vyvinout verzi A380neo, která by díky novým motorům zvýšila palivovou efektivnost o 25 %. Oznámil to na Paris Air Forum, které se konalo před zahájením aerosalónu v Paříži.

Clark je přesvědčen, že vývoj nového pokolení motorů jako je Rolls-Royce UltraFan otevírá šance pro remotorizaci A380. Snížení spotřeby o čtvrtinu by znamenalo „revoluční posun“ v palivové efektivnosti letadla. Další růst efektivnosti zajistí podle Clarka digitalizace, nové technologie a aerodynamické úpravy.

Rolls-Royce předvedl demonstrátor motoru UltraFan 24. dubna. Demonstrátor by se měl stát základem perspektivní řady motorů pro širokotrupá letadla.

Clark samozřejmě připouští, že jeho požadavek dnes působí jako zbožné přání. Zdůraznil, že má zejména stimulovat diskusi o potřebě superkapacitního letadla, které bude v nějaké době jediným řešením pro letiště, které čelí nedostatku slotů. Clark také sdělil, že toto téma opakovaně přednesl Airbusu a s humorem dodal: „Vždy se tomu smějí, ale já jím říkám svůj názor ze své zkušenosti a je na nich, jak s tím naloží“.

V této souvislosti možná překvapí, že podobnou myšlenkou na renesanci letadla vyřazeného z výroby se ještě nedávno vážně zabýval Boeing. Poté, co Airbus A321 začal válcovat Boeingy 737, se objevila myšlenka na obnovení výroby modifikovaného Boeingu 757, někdy označovaného jako 757X. Byla to jedna z alternativ pro Boeing NMA, nakonec však tato (a další) alternativa byla zavržena a program NMA s nástupem Calhouna definitivně zastaven.

Par slov o Boeingu 757. U aerolinek to byl mimořádně populární typ, který nabízel dlouhý dolet, vysokou kapacitu, nízké provozní náklady a sloužil i jako skvělá platforma pro nákladní dopravu. Nejrozšířenější varianta 757-200 nabízela dolet až 7250 km, což je takřka na úrovni dnešního Airbusu A321LR.

Prvním provozovatelem 757 se staly Eastern Airlines v roce 1983. Boeing ukončil výrobu 757 v roce 2004. Na trh dodal 1055 exemplářů. Boeing rozhodl, že typ 757 zastoupí inovovaný typ 737. To se však nestalo, protože 737 nedorostl do potřebných parametrů a místo po 757 tak Boeing uvolnil především Airbusu A321neo. (Foto: Reuters, Daily Sabah, Aerotime, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace
TOPlist