Cena ropy je na nejvyšší úrovni od roku 2008, přičemž v dohledné době čekají analytici spíše nárůst než pokles cen. Vývoj cen bude volatilní, zůstanou však na vysoké úrovni. Ve středu se pohybovala cena tuny leteckého paliva okolo 1649 dolarů. Letecké společnosti se proto vrací k tzv. palivovým příplatkům, což není nic jiného než eufemistické označení pro zdražení letenek.
Problematice jsme se věnovali např. zde.
Rozměr možného zdražení indikuje vyjádření společnosti Smartwings. „Musíme reagovat zvýšením palivových příplatků. Není vyloučeno, že cena letenek vzroste i o dva až tři tisíce korun,“ uvedla pro iDNES.cz tisková mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Je zřejmé, že takový nárůst se odrazí na poptávce.
Zjednodušeně řečeno, nezabezpečeným společnostem nezbude než letenky zdražit (nebo jít do ztrát). Dobře zabezpečené společnosti mohou výhodu hedgingu použít v cenové válce, pro zvýšení marží či obojímu. Cestující si ve většině případů připlatí tak jako tak.
AirAsia zavedla palivový příplatek v sobotu, poprvé od roku 2015. Čínské letecké společnosti zvýšily palivový příplatek na vnitrostátních linkách. Palivový příplatek zavedly nebo zvýšily Emirates, Japan Airlines a ANA Holdings. Další společnosti následují.
Podle zpravodajství Reuters jsou významné společnosti zabezpečeny následovně:
Americké společnosti American Airlines, Delta Air Lines a United Airlines zabezpečeny nijak nejsou. V určité výhodě je pouze Delta, která má vlastní rafinerii.
Air France - KLM
Skupina má zabezpečeno 72 % potřeby prvního čtvrtletí a 63 % druhého čtvrtletí, a to za 90 dolarů/barel.
Air New Zealand
Má zajištěno 1,34 milionu barelů do 30. června a 797 500 barelů ve druhém pololetí. V únoru zvýšila aerolinka ceny letenek o 5 % – s odvoláním na cenu paliva a inflaci.
Cathay Pacific Airways
Zajištěna celá potřeba paliva na první čtvrtletí a okolo poloviny druhého.
easyJet
Aerolinka má zabezpečeno 60 % spotřeby do 30. září, na úrovni 504 dolarů/tunu.
IAG
Skupina má částečné zajištění na dva roky. CEO Luis Gallego dne 25. února oznámil, že má do konce roku 2022 zajištěno 60 % spotřeby na úrovni 690 dolarů/tunu v prvním čtvrtletí, 65 % potřeby za 750 dolarů/tunu ve druhém čtvrtletí, 56 % za 775 dolarů/tunu ve třetím a takřka polovinu potřeby ve čtvrtém, a to za 795 dolarů/tunu.
Lufthansa
Zajištěno 63 % spotřeby roku 2022 za 74 dolarů/barel. Vyplývá to z informací pro investory z 3. března.
Qantas Airways
Zajištěno 90 % spotřeby do 30. června a 50 % třetího čtvrtletí.
Ryanair
Skupina má zabezpečeno 80 % paliva do března 2023. Nezabezpečených 20 % zvýší náklady Ryanairu o asi 50 milionů eur během následujících 12 měsíců. Michael O'Leary to oznámil 2. března. Slíbil, že společnost nebude zavádět v letní sezóně palivový příplatek.
Singapore Airlines
Zajištěno 30 % spotřeby za 57 dolarů/barel do 31. března a 40 % potřeb na následujících pět čtvrtletí za 60 dolarů/barel.
Wizz Air
Představenstvo společnosti vloni rozhodlo palivo nezabezpečovat. V pondělí firma oznámila, že si v březnu koupila 50 % svých potřeb na úrovni 1172 dolarů/tunu a 40 % potřeb do konce června za 1142 dolarů/tunu.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém