Ryanair je s objednávkou 210 Boeingů 737-8200 jedním z klíčových globálních zákazníků programu 737 MAX, zdaleka největším v Evropě. Ryanair již dlouho uvádí, že letadla jsou „gamechangerem“, který změní pravidla hry a díky nízkým nákladům na sedačku posílí vedoucí postavení Ryanairu. Zatímco stávající 737-800 Ryanairu mají kapacitu 189 cestujících, 737-8200 přepraví až 197 cestujících.
Dne 14. dubna ohlásil šéf skupiny Ryanair Michael O’Leary, že dodávka prvního „gamechageru“ je otázkou několika dní. Souběžně však byly odhaleny další technické defekty letadel 737 MAX, které předání letounů znemožnily. V květnu O’Leary konstatoval vysokou nespokojenost, že letadla stále nejsou a za viníka označil chaotické rozhodování stávajícího manažerského týmu Boeingu. Vyjádřil obavu, že letadla nemusí být dodána před začátkem hlavní sezóny.
Boeing slíbil zahájení dodávek v květnu. V květnu dodal Boeing zákazníkům celkem 10 letadel 737 MAX, ale dlouho očekávaný a slibovaný přírůstek pro Ryanair mezi nimi opět chyběl.
Nyní to vypadá, že toto léto bude třetím létem, kdy se Ryanair bude muset obejít bez Boeingů 737-8200. I pokud letadla dostane v následujících dnech či týdnech, je nepravděpodobné, že se během hlavní sezóny dostanou do komerčního provozu. Letecké společnosti se z důvodů plánovaní linek, posádek a údržby obvykle do zavádění nových letadel do provozu v době hlavní sezóny nepouštějí. A několik MAXů by se tak jako tak rozhodně žádným „gamechangerem“ nestalo.
„Potřebujeme konkrétní datum dodávky a teprve poté se můžeme rozhodnout, zda nám přejímka letadla vyhovuje. Za normálních okolností nepřebíráme letadla během hlavní letní sezóny“, sdělil pro Reuters Eddie Wilson, šéf společnosti Ryanair DAC, největší části skupiny Ryanair. Boeing to střízlivě komentoval: „spolupracujeme s Ryanairem na dodávce prvního 737-8-200.”
Po recertifikaci typu 737 MAX Ryanair dne 3. prosince 2020 konvertoval své opce na 75 letadel na pevné objednávky, jejichž počet tak dosáhl 210. V letošním roce plánovala firma převzít přinejmenším 50 exemplářů a během hlavní sezóny provozovat na 40 nových „gamechangerů“. Toto číslo se postupem času postupně snížilo ze 40 na 16, potom na 12, aby v květnu O’Leary nakonec připustil, že možná žádné nebude.
Ryanair kromě objednávky 210 letadel 737-8200 projednává rovněž objednávku asi stovky letadel 737 MAX 10. V únoru Boeing posunul komerční start letadla na rok 2023 (proti původně plánovanému 2020).
Fakt, že se zdaleka největší evropský zákazník MAXů přes ujištění Boeingu ani v květnu nových letadel nedočkal, svědčí o hloubce problémů, které má výrobce s dodávkami nových letadel. Jedná se přitom o stroje, které jsou již dávno vyrobeny.
Za prvních pět měsíců letošního roku bylo zákazníkům dodáno pouhých 72 MAXů. (Foto: zephyrnet.com, Ryanair, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém