Tradiční evropské letecké společnosti se budou muset přinejmenším v letošním roce orientovat na lety do turistických destinací, čímž se vyostří konkurenční boj mezi tradičními a nízkonákladovými dopravci, jako jsou easyJet a Ryanair.
Důvodem je prudký propad poptávky obchodních cestujících. Zatímco dříve bylo možné odletět ráno z Londýna do New Yorku na tříhodinovou obchodní schůzku a večer nastoupit cestu zpět, nyní to možné není a zřejmě ještě dlouho nebude. Z evropských společností se tento odliv poptávky lukrativní klientely projeví nejvíce u společností, jako jsou British Airways a Lufthansa. Přitom obchodní cestující platili leteckým společnostem prémiové ceny za pohodlí a flexibilitu. Pokles obchodních cest není něco, co zmizí s odezněním pandemie. Firmy budou šetřit, starat se o svou „uhlíkovou stopu“ a více využívat možností konferenčních hovorů.
Naopak zmírnění restrikcí umožněné postupem vakcinace přivodí v polovině roku boom turistických cest a cest „friends and family“. Odliv od obchodních k soukromým cestám přitom postihne všechny tradiční provozovatele. To potvrzuje také Rickard Gustafson, CEO Scandinavian Airlines. Očekává „zásadní posun v dynamice trhu letecké dopravy“ a potvrzuje, že se „dočkáme méně služebních cest a více cest za volným časem“.
Analytici se shodují, že ze všech zmíněných důvodů se počty obchodních cestujících dostanou na předkrizové hodnoty až na konci dekády. A protože se jedná o změny dlouhodobé, letecké společnosti přistupují k finančně náročné změně uspořádání kabin svých letadel. Ruší nebo redukují první třídu, omezují obchodní třídu a případně přidávají Premium Economy, která na delších linkách může být atraktivním řešením jak pro obchodní, tak běžnou klientelu.
Nízkonákladové společnosti jako Ryanair, easyJet a další budou letos a v dalších letech čelit na linkách do turistických destinací větší konkurenci tradičních dopravců. Více konkurence znamená větší tlak na ceny. Nízké ceny budou poptávku na turistických destinacích dále stimulovat. Tradičním dopravcům s vyšší nákladovou základnou a méně příznivou konfigurací kabin se bude v ceně obtížně konkurovat. Tradičním dopravcům nezbývá než expandovat na trhy, kterým dominují nízkonákladovky s optimalizovaným obchodním modelem.
Jediným faktorem, který bude brzdit objemy přepravy během letní sezóny v Evropě, zůstává pomalý postup vakcinace a zatím nedořešená otázka digitálních „zdravotních průkazů“. (Foto: departures.com, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém