Sir Richard Branson obrátil. Bez státní pomoci Virgin Atlantic končí.

  • 25.04.2020 17:00

Richard Branson v roce 2009 velmi hlasitě brojil proti myšlence, že by stát měl pomáhat slabým společnostem v době krize. Zastával názor, že krize má z trhu odstranit slabé a neefektivní hráče. Po deseti letech zastihla další krize Virgin Atlantic v pozici slabého hráče. Branson, nejpopulárnější britský podnikatel, nyní vystupuje stejně halasně, tentokráte na podporu žádosti Virgin Atlantic o státní podporu. Varuje, že bez státní pomoci firma zkolabuje. Jako záruku půjčky nabízí luxusní sídlo na svém ostrově Necker v Karibiku.

Zatím je neúspěšný, britská vláda tento týden žádost Virgin Atlantic zamítla a vyzvala společnost žádost přepracovat. V úterý Branson prohrál bitvu o Virgin Australia, ve které drží 10 %. Australská vláda postupně zamítla celkem osm různých návrhů na udělení státní pomoci. Zájem neprojevili ani privátní investoři a firma se proto dobrovolně uchýlila do ochrany před věřiteli. Virgin Australia je druhým největším leteckým dopravcem v Austrálii.

Pokud jde o postoj britské vlády, ta je v otázkách pomoci privátním společnostem zdrženlivá. John Grant z organizace OAG vysvětlil, že „vládu nyní čekají těžká rozhodnutí o prioritách a potřebách [státní pomoci] a některé letecké společnosti zřejmě nejsou vnímány jako tak strategické proti jiným oblastem“. Odmítavý postoj britské vlády posiluje fakt, že British Airways (a celá skupina IAG), Ryanair a Wizz Air poskytování státní pomoci odmítají. Zmíněné společnosti přitom zajištují významnou část potřeb britských daňových poplatníků a britského podnikání v oblasti leteckého cestování.

Ve věci (ne)pomoci pro Virgin Australia, svou roli v rozhodnutí australské vlády hrálo zahraniční vlastnictví ve společnosti. Australská vláda neshledala důvod zachraňovat penězi daňových poplatníků společnost s bohatými zahraničními akcionáři. Akcionáři společnosti (Etihad, Singapore Airlines, Nanshan Group, HNA a Virgin Group) přitom odmítli předluženou firmu zachránit. Někteří akcionáři pomoc poskytnout ani nemohli, neboť sami přijímají pomoc svých vlád, které záchranu podmínily zákazem investovat v zahraničí. Na problém zahraniční účasti může narazit i žádost Virgin Atlantic, neboť jejích 49 % drží Delta Air Lines. Delta pomoc Virgin Atlantic rozhodně vyloučila. Musí se koncentrovat na vlastní situaci.

Situace okolo Virgin Australia se nabízí jako analogie se Smartwings, a to hned ze dvou důvodů. Přes 49,9 % naší domácí společnosti drží čínská společnost CITIC, která odmítá do firmy vložit peníze. Tato finanční skupina přitom jen před týdnem ovládla Soukupovu agenturu Médea, kde svůj podíl zvýšila na 57 %. Neochota investovat do Smartwings není tedy projevem nezájmu CITIC investovat v České republice, ale spíše projevem nedůvěry v investici do Smartwings. Kladena je také otázka, proč má být případná pomoc českých daňových poplatníků využita k hašení problémů zahraničních poboček Smartwings.

Šéf skupiny Ryanair Michael O'Leary ve středu ostře kritizoval Richarda Bransona s tím, že Branson ještě nedávno žádal o státní pomoc pro dnes již zkrachovalé Flybe. Nyní žádá o pomoc pro Virgin Atlantic, ve které má 51% podíl. O'Leary se ptá, proč Richard Branson nevytáhne pro záchranu Virgin Atlantic peníze ze své vlastní peněženky. Ostatně i zde se nabízí analogie. Smartwings vládne Jiří Šimáně, jehož bohatství magazín Forbes odhaduje na více než 10 miliard Kč. Šimáně uvádí, že k záchraně Smartwings potřebuje půjčku 1  až 1,5 miliardy Kč. Tady však analogie končí, neboť Richard Branson nabídl britské vládě proti půjčce, která by Virgin Atlantic zachránila od kolapsu, do zástavy svůj ostrov v Karibiku.

Situace kontinentální Evropy je odlišná. Žádost skupiny Lufthansa o pomoc německé vlády byla sice v březnu odmítnuta, ale správní rada je nyní optimistická, že do konce dubna se podaří zajistit státní pomoc ve výši 10 miliard EUR. Skupina hospodařila v prvním kvartálu se ztrátou 1,2 miliardy EUR a bez státní pomoci se neobejde. Ochotu pomoci skupině Air France–KLM vyjadřují vlády Francie a Nizozemí, které skupině poskytnou půjčku ve výši 10 miliard EUR. Obě vlády jsou zároveň významnými akcionáři. (Foto: forbes.com)



Komentáře



Streamline - nepřihlášený host (...243.104...)
28.04.2020 07:19
Ve skutečnosti má Šimáně víc

Podle časopisu Forbes byl 18. nejbohatším Čechem v roce 2019 s majetkem v hodnotě 11,3 miliardy.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_%C5%A0im%C3%A1n%C4%9B_(podnikatel)

Já myslím, že když tak rychle vydělává, tak nějaký drobný "doma" najde. Proč by se na jeho byznys měli skládat daňoví poplatníci?

O.M. - nepřihlášený host (...143.171...)
28.04.2020 02:26

"Přes 49,9 % naší domácí společnosti drží čínská společnost CITIC, která odmítá do firmy vložit peníze. Tato finanční skupina přitom jen před týdnem ovládla Soukupovu agenturu Médea, kde svůj podíl zvýšila na 57 %. Neochota investovat do Smartwings není tedy projevem nezájmu CITIC investovat v České republice, ale spíše projevem nedůvěry v investici do Smartwings. ".
Autore, to, co popisujete, nejsou investice, ale pouhé akvizice. Investice to budou, až do toho Číňani začnou vrážet vlastní peníze na rozvoj - a to se jaksi nekoná.
A opravdu si myslíte, že když p. Šimáně má podle Forbesu 10 miliard Kč, že je má ve světnici v truhlici a může je z ní kdykoli vytáhnout?

Streamline - nepřihlášený host (...243.104...)
27.04.2020 08:42
Pro anonymního hosta

Já si spíš myslím, že Číňani nevěří, že by ten tunel se Smartwings vládě prošel.
"Kladena je také otázka, proč má být případná pomoc českých daňových poplatníků využita k hašení problémů zahraničních poboček Smartwings."

Co dál?

Anonymni nesmysly - nepřihlášený host (...102.249...)
27.04.2020 06:24

Např. naproste podsouvani nesmyslnych faktu v tomto clanku. Konkretne tato veta: ... spíše projevem nedůvěry v investici do Smartwings...
Asi kazdy, kdo rozumi alespon 1% problematiky je jasne, ze kdyby cinsky investor nemel duveru ve smartwings, bez vahani by se nechal vyplatit ze sveho podilu. 600 mega neni malo. Asi to s tou neduverou nebude tak horky, kdyz tech 600 mega nechteji a radsi si podil nechali. Tento fakt autor jaksi zapomnel a misto toho prirovnal k Soukupove skupine. 600 mega je pro ekonomickou rozvahu planes.cz asi malo. Proto jsem rad, ze autor clanku o budoucnosti smartwings nebude rozhodovat. Ale u Planes.cz uz nic neprekvapi. Preji hezky den.

Streamline - nepřihlášený host (...243.104...)
26.04.2020 07:37
Jaké anonymní nesmysly?

gyro: Přidávám se k Petru Šimáčkovi a prosím o podrobný výklad.
Děkuji.

Petr Šimáček (...48.1...)
26.04.2020 07:25

gyro: Mohl by jsi být přesnější jaké nesmysly? Rád bych se poučil.

gyro - nepřihlášený host (...24.211...)
25.04.2020 20:13
anonymní nesmysly

koukám, že už se pod ty nesmysly co publikujete stydí autoři už i podepsat.......

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace