Richard Branson v roce 2009 velmi hlasitě brojil proti myšlence, že by stát měl pomáhat slabým společnostem v době krize. Zastával názor, že krize má z trhu odstranit slabé a neefektivní hráče. Po deseti letech zastihla další krize Virgin Atlantic v pozici slabého hráče. Branson, nejpopulárnější britský podnikatel, nyní vystupuje stejně halasně, tentokráte na podporu žádosti Virgin Atlantic o státní podporu. Varuje, že bez státní pomoci firma zkolabuje. Jako záruku půjčky nabízí luxusní sídlo na svém ostrově Necker v Karibiku.
Zatím je neúspěšný, britská vláda tento týden žádost Virgin Atlantic zamítla a vyzvala společnost žádost přepracovat. V úterý Branson prohrál bitvu o Virgin Australia, ve které drží 10 %. Australská vláda postupně zamítla celkem osm různých návrhů na udělení státní pomoci. Zájem neprojevili ani privátní investoři a firma se proto dobrovolně uchýlila do ochrany před věřiteli. Virgin Australia je druhým největším leteckým dopravcem v Austrálii.
Pokud jde o postoj britské vlády, ta je v otázkách pomoci privátním společnostem zdrženlivá. John Grant z organizace OAG vysvětlil, že „vládu nyní čekají těžká rozhodnutí o prioritách a potřebách [státní pomoci] a některé letecké společnosti zřejmě nejsou vnímány jako tak strategické proti jiným oblastem“. Odmítavý postoj britské vlády posiluje fakt, že British Airways (a celá skupina IAG), Ryanair a Wizz Air poskytování státní pomoci odmítají. Zmíněné společnosti přitom zajištují významnou část potřeb britských daňových poplatníků a britského podnikání v oblasti leteckého cestování.
Ve věci (ne)pomoci pro Virgin Australia, svou roli v rozhodnutí australské vlády hrálo zahraniční vlastnictví ve společnosti. Australská vláda neshledala důvod zachraňovat penězi daňových poplatníků společnost s bohatými zahraničními akcionáři. Akcionáři společnosti (Etihad, Singapore Airlines, Nanshan Group, HNA a Virgin Group) přitom odmítli předluženou firmu zachránit. Někteří akcionáři pomoc poskytnout ani nemohli, neboť sami přijímají pomoc svých vlád, které záchranu podmínily zákazem investovat v zahraničí. Na problém zahraniční účasti může narazit i žádost Virgin Atlantic, neboť jejích 49 % drží Delta Air Lines. Delta pomoc Virgin Atlantic rozhodně vyloučila. Musí se koncentrovat na vlastní situaci.
Situace okolo Virgin Australia se nabízí jako analogie se Smartwings, a to hned ze dvou důvodů. Přes 49,9 % naší domácí společnosti drží čínská společnost CITIC, která odmítá do firmy vložit peníze. Tato finanční skupina přitom jen před týdnem ovládla Soukupovu agenturu Médea, kde svůj podíl zvýšila na 57 %. Neochota investovat do Smartwings není tedy projevem nezájmu CITIC investovat v České republice, ale spíše projevem nedůvěry v investici do Smartwings. Kladena je také otázka, proč má být případná pomoc českých daňových poplatníků využita k hašení problémů zahraničních poboček Smartwings.
Šéf skupiny Ryanair Michael O'Leary ve středu ostře kritizoval Richarda Bransona s tím, že Branson ještě nedávno žádal o státní pomoc pro dnes již zkrachovalé Flybe. Nyní žádá o pomoc pro Virgin Atlantic, ve které má 51% podíl. O'Leary se ptá, proč Richard Branson nevytáhne pro záchranu Virgin Atlantic peníze ze své vlastní peněženky. Ostatně i zde se nabízí analogie. Smartwings vládne Jiří Šimáně, jehož bohatství magazín Forbes odhaduje na více než 10 miliard Kč. Šimáně uvádí, že k záchraně Smartwings potřebuje půjčku 1 až 1,5 miliardy Kč. Tady však analogie končí, neboť Richard Branson nabídl britské vládě proti půjčce, která by Virgin Atlantic zachránila od kolapsu, do zástavy svůj ostrov v Karibiku.
Situace kontinentální Evropy je odlišná. Žádost skupiny Lufthansa o pomoc německé vlády byla sice v březnu odmítnuta, ale správní rada je nyní optimistická, že do konce dubna se podaří zajistit státní pomoc ve výši 10 miliard EUR. Skupina hospodařila v prvním kvartálu se ztrátou 1,2 miliardy EUR a bez státní pomoci se neobejde. Ochotu pomoci skupině Air France–KLM vyjadřují vlády Francie a Nizozemí, které skupině poskytnou půjčku ve výši 10 miliard EUR. Obě vlády jsou zároveň významnými akcionáři. (Foto: forbes.com)
"Přes 49,9 % naší domácí společnosti drží čínská společnost CITIC, která odmítá do firmy vložit peníze. Tato finanční skupina přitom jen před týdnem ovládla Soukupovu agenturu Médea, kde svůj podíl zvýšila na 57 %. Neochota investovat do Smartwings není tedy projevem nezájmu CITIC investovat v České republice, ale spíše projevem nedůvěry v investici do Smartwings. ".
Autore, to, co popisujete, nejsou investice, ale pouhé akvizice. Investice to budou, až do toho Číňani začnou vrážet vlastní peníze na rozvoj - a to se jaksi nekoná.
A opravdu si myslíte, že když p. Šimáně má podle Forbesu 10 miliard Kč, že je má ve světnici v truhlici a může je z ní kdykoli vytáhnout?
Já si spíš myslím, že Číňani nevěří, že by ten tunel se Smartwings vládě prošel.
"Kladena je také otázka, proč má být případná pomoc českých daňových poplatníků využita k hašení problémů zahraničních poboček Smartwings."
Co dál?
Např. naproste podsouvani nesmyslnych faktu v tomto clanku. Konkretne tato veta: ... spíše projevem nedůvěry v investici do Smartwings...
Asi kazdy, kdo rozumi alespon 1% problematiky je jasne, ze kdyby cinsky investor nemel duveru ve smartwings, bez vahani by se nechal vyplatit ze sveho podilu. 600 mega neni malo. Asi to s tou neduverou nebude tak horky, kdyz tech 600 mega nechteji a radsi si podil nechali. Tento fakt autor jaksi zapomnel a misto toho prirovnal k Soukupove skupine. 600 mega je pro ekonomickou rozvahu planes.cz asi malo. Proto jsem rad, ze autor clanku o budoucnosti smartwings nebude rozhodovat. Ale u Planes.cz uz nic neprekvapi. Preji hezky den.
gyro: Přidávám se k Petru Šimáčkovi a prosím o podrobný výklad.
Děkuji.
gyro: Mohl by jsi být přesnější jaké nesmysly? Rád bych se poučil.
koukám, že už se pod ty nesmysly co publikujete stydí autoři už i podepsat.......
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Podle časopisu Forbes byl 18. nejbohatším Čechem v roce 2019 s majetkem v hodnotě 11,3 miliardy.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_%C5%A0im%C3%A1n%C4%9B_(podnikatel)
Já myslím, že když tak rychle vydělává, tak nějaký drobný "doma" najde. Proč by se na jeho byznys měli skládat daňoví poplatníci?