Společnost Qantas uzemnila koncem října tři Boeingy 737-800, u kterých inspekce detekovala únavové praskliny elementu upevnění křídel „pickle fork“. Společnost konstatuje, že oprava tohoto defektu je náročnější, než se původně očekávalo, a proto se letadla do Vánoc nevrátí do provozu. Dva postižené letouny zůstanou na zemi přinejmenším do poloviny ledna.
Tzv. pickle fork je v podstatě vidlice, která upevňuje křídla k trupu. Konstrukce letadla předpokládala životnost odpovídající životnosti celého letadla, tj. asi 90 tisíc cyklů, s výměnou dílu se tedy nepočítalo. Zkušenost Qantasu ukazuje, že výměna součásti si vyžádá okolo 3000 hodin práce.
Odhaduje se, že prasklinami této části může trpět až 5 % letadel 737NG. K počátku listopadu bylo podle informace Boeingu z tohoto důvodu uzemněno 50 letadel. Konkrétně Qantas podrobil inspekci již 33 letadel 737-800 z celkového parku 75 letadel tohoto typu. Všechna letadla podrobená inspekci měla nálet přes 22 600 cyklů.
Řada leteckých společností přistoupila k dobrovolným prohlídkám všech svých letadel 737NG a nikoliv pouze těch, jejichž inspekci nařizuje direktiva FAA. Kromě společnosti Qantas jde např. o Ryanair, který zkontroluje všech svých 450 letadel, Southwest (750), United (330) a American Airlines (304 letadla).
Povinné inspekce upevnění křídel nařídil 2. října regulátor FAA pro všechna letadla 737NG s náletem více než 30 tisíc cyklů s tím, že musí být vykonány nejpozději do 7 dní. Qantas a Southwest však našly praskliny také na letadlech 737 NG, které mají méně než 30 tisíc cyklů. U letadel s počtem cyklů 22 600 až 29 999 je požadována inspekce během max. 1000 cyklů od vydání direktivy.(Obr.: abc.net.au)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
To ten letoun rozebírají do posledního šroubku? Vždyť to je při dvou denních šichtách víc jak půl roku! To i stavba nového letounu netrvá tak dlouho, ne?
Jo, kdyby člověkohodin, to už by vypadalo rozumněji, v 10 lidech je to na nějakých 35 směn.